סעודת חג מוארת במיוחד – איך מאירים נכון את פינת האוכל?

פינת האוכל הפכה מזמן למוקד משמעותי בבית, בין אם כמקום לסעודות, אירוח חברתי ומפגש משפחתי ואוטוטו היא זוכה לרגעי התהילה השנתיים שלה, כמוקד המרכזי לסעודות החג.
בתכנון פינת אוכל מתייחסים לגורמים רבים המשפיעים על התוצאה הסופית: גודל השולחן ביחס למידות החלל, הצורניות של השולחן וסוג הכיסאות וכן חומרי הגלם והעיצוב שישתלבו בהרמוניה עם העיצוב הכללי או להפך, יבלטו בקונטרסט שלהם על הרקע שלו.
אחד האלמנטים החשובים בעיצוב פינת האוכל הוא התאורה. בחירה נכונה של גופי תאורה יכולה להעצים את האווירה, להדגיש את יופיים של הרהיטים ולתרום לסגנון של החלל.
מעבר להיבט האסתטי, לתאורה יש תפקיד פרקטי חשוב. היא מאפשרת לראות בבירור, ליצור אווירה אנרגטית או רגועה במיוחד או אפילו רומנטית, תלוי בקונספט של הארוחה ובהרכב הסועדים.

איך לתכנן תאורה אופטימאלית לפינת האוכל?

בבואכם לתכנן תאורה יוקרתית לפינת האוכל חשוב לבחור מספר מקורות אור על מנת לייצר תאורה רב שכבתית. במרכז, תהיה נברשת מרשימה או גוף תאורה תלוי, המספקים למעשה את האור הכללי שמושך את העין למרכז השולחן. סביב “הזרקור” הראשי הזה, כדאי לשלב מקורות אור נוספים: מנורות קיר עדינות שיוצרות עומק ואווירה, ספוטים או פסי לד המדגישים פריטי אמנות או אלמנטים אדריכליים מעניינים בחלל ואפשר גם מנורות קיר.
בכל מקרה, כדאי תמיד לוודא שיש לכם מתג לעמעום המאפשר לשלוט באווירה ולהתאים את עוצמת האור לכל אירוע – מארוחת בוקר בהירה ועד לארוחת ערב אינטימית.

גופי תאורה חמים

עניין של פרופורציות וסגנון

כאשר מתכננים תאורה, יש לקחת בחשבון פרמטרים שונים שישפיעו על סוגי האובייקטים שייבחרו.
תחילה, כדאי להתייחס לתנאים של החלל על מנת להבין איזה גוף תאורה לבחור. גודל החדר, גובה התקרה וגם ממדי שולחן האוכל ישפיעו על הבחירה הסופית.
כך למשל, לחדר גדול תתאים נברשת דרמטית, בעוד בחלל קטן וצר רצוי לשלב מתאורה עדינה יותר. זכרו, הפרופורציות חשובות – גוף תאורה גדול מדי עלול להציף את החלל, ואילו קטן מדי עלול להיראות אבוד.
סגנון החדר אף הוא בעל השפעה. האם פינת האוכל שלכם מודרנית ומינימליסטית? אולי קלאסית ומסורתית? בחרו גוף תאורה שמתכתב עם הסגנון הכללי, עם העיצוב של השולחן והכיסאות או עם הריהוט של חללים משיקים כמו המטבח או הסלון. עם זאת, אפשר לפעול על פי עיקרון מנוגד ולהעדיף דווקא גוף רטרו לחלל מודרני או גוף תעשייתי לחלל בעל צביון כפרי – אתם מחליטים.

בכל אופן, לאחר שבחרתם גופי תאורה מעוצבים לחלל, זכרו שגובה התלייה הוא מרכיב קריטי. לרוב נהוג להתקין את גוף התאורה המרכזי כ-75-90 ס”מ מעל פני השולחן כדי להשיג תאורה אופטימלית מבלי להפריע לשיחה או חלילה ליצור סנוור מטריד.
כמו כן, התייחסו לנושא של יעילות אנרגטית. בחרו בנורות LED חסכוניות. הן לא רק חוסכות בחשבון החשמל, אלא גם מאריכות ימים ומציעות מגוון רחב של טמפרטורות צבע. העדיפו גופי תאורה מעוצבים מושקעים של מעצבי ומותגי על העומדים בסטנדרטים גבוהים של איכות וסטייל.