אלטר אדריכלים
מגיל צעיר אלה דוד אלטר, בוגרת “שנקר”, ואיתי אלטר, בוגר “בצלאל”, אהבו אסתטיקה ועבודה עם חומר. את “אלטר אדריכלים”, הסטודיו לעיצוב ותכנון בתל אביב, הקימו לפני עשור, וכמו התמונה האייקונית שלהם, גם למשרד יש שני פנים: זה של האדריכל וזה של מעצבת הפנים, שמלבד היותם שותפים עסקיים, הם גם שותפים לחיים.
המשרד מתמחה בתכנון מגוון של שטחים מסחריים ובתים פרטיים, שאליו הם יוצקים את הידע הרחב והמעמיק של כל תהליך הבנייה, מהקונסטרוקציה ועד לתאורה. “מבחינתנו, כל פרויקט הוא דף חלק, שעליו נעשה מחקר חדש ולו מתאימים את החומרים והעיצוב המיוחד שנתפרים בהתאם לאופי ולצרכי הלקוח/חברה.
“העיצובים שלנו מאופקים ועל-זמניים. אנחנו לא נוטים להשתמש בחומרים קיטשיים כמו טפטים או גרפיקה. העושר הוויזואלי שלנו נוצר מהבחירה בחומר שבו אנחנו בונים, בין אם זאת הקונסטרוקציה או הפונקציות המבניות בחלל, לדוגמה פרטי נגרות. לא תמצאו אצלנו בפרויקטים קירות או אזורים לא מטופלים. כל פרט/חלל מטופל באמצעות אלמנטים עיצוביים, שנותנים לו את הייחוד שלו ובכך מייצרים חלל הומוגני שמתפקד בצורה מושלמת.
“את הרעיונות אנחנו שואבים מכל דבר מסביבתנו : סרטים, ביקור או טיול שעשינו, תערוכות, מוסיקה, והכל מאוד מגוון ומשתנה בהתאם לאופי החברה והחלל. לא מזמן השתתפנו בתחרות אגודת אדריכלי ישראל, שם יצרנו ביתן אקספו בהשראת רות דיין. כל הקו העיצובי נבע מהחיבור של רות דיין לארץ, מהטקסטיל והחומרים שעמם עבדה ועד להשראה של הרוח שלה שהייתה מאוד ארצישראלית גם מבחינת הצניעות שלה וגם בנטילת חלק משמעותי בהפרחת השממה, ועליו זכינו במקום הראשון.
“בגלל שאנחנו מאוד מסונכרנים, אנחנו מקבלים ורואים דברים בצורה משותפת ויודעים לשכנע האחד את השני בנקודות הראייה שלנו. בסוף תמיד יש הסכמה וזה הניצחון והיופי שלנו בעבודה המשותפת. פרויקט מוצלח מורכב מכמה אלמנטים, כמו למשל חלוקת החלל, שצריכה לעבוד טוב בהתאם לדרישת הלקוח ולשדר למשתמש תחושה נעימה מבחינת התכנון, האקוסטיקה שהיא מאוד חשובה וכמובן התאורה שנותנת מענה פונקציונאלי לצרכים.
“אחד הפרויקטים המאתגרים שעבדנו עליו היה תכנון משרדים לחברת קרן השקעות, שהתחיל כרעיון קיצוני והסתיים כיצירת מופת. בחירת החומרים הרעיונית הייתה ‘דמיונית’ מעט לביצוע, ורק אחרי שירדנו לפרטים מצאנו פתרונות לכל הדמיונות שלנו, פרועים ככל שהיו. את המחיצות האקוסטיות חיפינו בפורניר שעשינו לו ייבוא מיפן, שכן לא ניתן למצוא בארץ עץ כזה. בתקרה יצרנו איי תקרה שאמורים לשמש כתקרה אקוסטית וכדי לבצעם הבאנו חומר שנקרא BASWA, שהם פתיתי שיש גרוסים שיש להם ערך אקוסטי, ויצרנו בחלל איים מרחפים שאותם חיפינו בשיש המרוסק. לצורך כך היינו חייבים להביא צוות מפורטוגל שיודע לעשות את העבודה. אלו הן שתי דוגמאות קטנות, אך בסופו של דבר כל הפנטזיות שהעלינו מומשו – מתהליך רעיוני ועד לביצוע בפועל.
“התאורה מבחינתנו מקבלת משקל גדול מאוד כבר בשלב התכנון הראשוני, בגלל שהיא משפיעה בצורה ישירה על המשתמש, על החלל וכמובן, על התפוקה והחוויה בהתנהלות בחלל. מתחילים בפרוגרמה ובצרכים, תוך כדי יוצרים סקיצה עיצובית ואז יורדים בצורה אינטנסיבית יותר לשלב העיצובי עד לרמת הספוט. יש הקפדה יתרה על בחירת סוג התאורה, החומרים והאלמנטים בתוך כל חלל וחלל. אנחנו אוהבים לבחור אלמנטים שנותנים מראה נקי לחלל. אנו משלבים תאורה בפרטי נגרות, תוחמים אזורים באמצעותה, יוצרים הפרדה בין חללים, במסדרונות, באופן ספייס, ובכלל השטח.
“בכל פרויקט נשתמש בתאורה בצורה שונה – אם מדובר באופן ספייס, נבחר בתאורה אחידה, זאת לעומת חלל שהוא רווי פונקציות שונות שנרצה לבדל אותן באמצעות תאורה שונה ומגוונת, גם באופי וגם בכמות האור. תאורה יכולה גם להיות כתכשיט בחלל, לצד תאורה טכנית. כל חברה רוצה לחוות משהו אחר, משרד שירצה לחוות הווי קצת יותר דרמטי או ביתי נעצב בתאורה בעלת עוצמה נמוכה יותר ואווירתית, חברה שרוצה משרד דינמי כגון משרדי הייטק, נבחר בגופי תאורה שמדמים אור יום ונותנים שטיפה והארה חזקה בחלל.
“לרוב נעשה שימוש במגוון סוגי תאורה – פרופילי לד, תאורה שקועה, אהילים, ספוטים ועוד. כל גוף תאורה מבחינתנו משרת פונקציה אחרת של החלל שבו אנחנו מטפלים.”
לא רק טרנדים
“היום יש מבחר עצום בתחום – הרבה גופי תאורה טרנדיים וכמובן תאורה שהיא מחומרים על זמניים שתמיד עובדים. עולם ההייטק נותן השפעתו בבירור, הוא הדגיש את הצורך בתאורה נכונה. אם פעם היה נהוג לתכנן משרדים פורמליים שבהם כל חדר מקבל חלון, היום רוב חללי העבודה הם פנימיים ועובדים כאופן ספייס. גם שעות העבודה התחילו לגלוש אל תוך הלילה ותפקיד התאורה הוא לגרום לעובד לא להרגיש את החושך ואת העייפות, אלא ליצור חלל עבודה שיתפקד טוב בערב בדיוק כמו ביום – והכלי היחיד שמאפשר זאת הוא שימוש נכון בתאורה.
“תכננו חלל של 250 מטר עבור אגף המתכנתים של חברה בינלאומית למכשור רפואי. כשנכנסו לחלל, הופתענו לגלות שאין בו חלונות כלל! קשוח. בשביל לתקן את המצב, יצרנו שלושה חלונות מלאכותיים שהתאורה בהם משתנה בהתאם לשעות היום והמתאימה את עצמה לכל שעה, כך שהיא מקרינה אור טבעי בהתאם לתאורה בחוץ, בדיוק כמו בטבע, אבל הפעם מלאכותי, מעשה ידינו.