בר אוריין
טל וגידי בר אוריין מנהלים משנת 1990 את אחד המשרדים המעניינים והעסוקים בישראל. למרות נפח עבודה גבוה שומר המשרד על איכויות בוטיק וטיפול פרטני בכל מימדי הפרויקט.
“אל עולם האדריכלות נקלעתי די במקרה” מספר גידי. “לאחר שסיימתי את הצבא ניצבתי מול הדילמה המוכרת – מה ללמוד. מצד אחד, הייתי הצייר של בית הספר ומצד שני, למדתי במגמה ריאלית וחיבבתי נוסחאות בפיזיקה ומשוואות מתמטיות. אדריכלות נראתה לי השילוב האידיאלי”. את לימודיו השלים בטכניון בשנת 1986.
כיום מתמחה המשרד בין היתר בתכנון ועיצוב בנייני מגורים ומשרדים, דירות יוקרה ווילות, מלונות ומבנים לשימור וכן בהקמתם של גשרים ואזורים אורבניים שלמים. בזירה הבינלאומית, אחד הפרויקטים המרגשים שעליהם עובד בר אוריין הוא קריית משרדים בשוויץ המתפרשת על פני כ-50 דונמים.
בעבודה רבת שנים מותיר המשרד את רישומו על פני העיר תל אביב ומחבר בין עבר, הווה ועתיד. בפורטפוליו המשרד מבנים לשימור ברחוב רוטשילד, דרך פרויקט אנטוקולסקי או מגדל השופטים ועד תכנון גשרים מוכרים דוגמת גשר המכבייה החדש וגשר התערוכה. חלקם של הפרויקטים יהיה מוכרים לרבים מאיתנו וחלקם והפך כבר לאיקונות ציבוריות.
“חשיבה תכנונית נכונה והיכולת להבין את הצורך התרבותי הם נקודת המוצא. גם בתכנון של בית וגם בתכנון של עיר חשוב להבין את הסיטואציה ולתרגם אותה לאובייקט” הוא מספר, ומסביר את היכולת להציג תוצאות משכנעות במגוון רחב של פרויקטים.
מהי המשמעות עבורך לעצב את רחובותיה של תל אביב?
“ראשית, אני גר בתל אביב ומאוד מחובר להוויה ולקסם שלה. הפרויקטים שנוגעים לחידוש המרקם העירוני מלווים באחריות רבה. בניגוד לפסל או צייר, אדריכל כופה את עצמו על הסביבה. לכן אני מתכנן מתוך ידע וכבוד להיסטוריה ולרוח העירונית ואל מול הבנה של הצרכים המודרניים”. בסוף דבריו הוא מתוודה, “יש לילות שהחשיבה על התכנון הנכון מדירה שינה מעיניי”.
לאדריכלות נכונה מעגלי השפעה רבים שהם מעבר לערך אסתטי. דוגמה לכך הוא פרויקט חידושם והרחבתם של מעונות הסטודנטים בשכונת יפו ג’, אשר נמצא בתהליכי עבודה. מדובר בפרויקט המשרת ערכים חברתיים, כלכליים ואקדמאיים. הרחבת המעונות עתידה לספק לסטודנטים סביבת לימודים ומגורים תומכת ומתקדמת, לחזק את אוכלוסיית השכונה ולספק לאזור משב רוח צעיר ודינאמי. אדריכלות חברתית מסוג זה מקווה בר אוריין להמשיך ולקדם.
מה מאפיין את העבודה של המשרד?
“ראשית אנחנו יודעים לבצע פרויקטים בהיקפים מאוד גדולים ועדיין לשמור על נישת בוטיק. שנית, שיטת העבודה במשרד היא רוחבית. כלומר, יש צוות תכנון, הפקה ושימור. כך, פרויקט בעצם עובר בין מספר צוותים ויש הפריה הדדית ובקרת איכות גבוהה. שלישית, אנחנו נעים במיומנות גבוה בין חשיבה על המקרו וגם על המיקרו. קונספטים מעניינים מגיעים אצלנו גם מחשיבה על הפרטים וגם מחשיבה על התמונה הרחבה”
לצד איזה אדריכל היית רוצה לעבוד?
“מאוד מעניינת אותי דרך החשיבה של רם קולאס, של BIG מדנמרק ושל Herzog & de Meuron השוויצרי. הם מהאדריכלים שיכולים להמציא אסתטיקה חדשה ולשלב אותה בביצוע מושלם”.
לסיום, מה אתה מאחל לעצמך?
יומן פנוי יותר. לא כדי לעשות פחות, אלא כדי לפתח דברים חדשניים ולהתפנות לדברים בלתי צפויים.