שחר פרנס
על קיר משרדו של שחר פרנס תלוי ציור שמן גדול המציג את יושבי קפה רוול, בשנות ה-50 העליזות של תל אביב. אל מול החללים הגדולים, רצפת האבן והלבן השולט – הציור התקופתי והצבעוני מפתיע ברעננותו ובמקוריותו. בדומה לבית הקפה שאירח את מנהיגי האומה ואמניה, גם שורשיה של האדריכלות שיוצר פרנס נטועים היטב בארץ ישראל. היא קלאסית ומרגשת – מבלי להיתלות במושגי זמן, אופנה או תקופה.
סיפורו של הציור מסקרן אף הוא. הציור הוא למעשה תמונת עיתון קטנה שצדה את עינו של פרנס לפני שנים. לאחר שאיתר את הצלמת – אישה בת תשעים אשר מבלה את חייה בבית אבות – כדי להשיג את אישורה, שלח את התמונה לניו-זילנד, למקום המתמחה בטכניקת הקרנה וציור מיוחדות. דומה שהחשיבה התהליכית, המתודית והסבלנית מהווה גם מרכיב מרכזי בהצלחת הפרויקטים שלו.
“הפיכה של קופסה אקראית לבית שבו גרים אנשים היא תמיד עניין של תהליך. החשיפה, הגילוי, איתור המוטיבציות והמניעים האובייקטיבים והסובייקטיביים – אלה הם תהליכים שאני, הלקוח והפרוגרמה עוברים כל הזמן. זוהי דרך שעושים יד ביד לאורך התכנון והבנייה”.
פרנס גדל פשוטו כמשמעו אל תוך עולם האדריכלות. מגיל צעיר הוא בילה זמן רב עם סבו הקבלן באתרי בנייה. יחד עם העיסוק בציור ובאמנות, אדריכלות היתה הדרך הטבעית לשלב בין הדחף היצירתי לבין עולם הבנייה.
“העצמאות היא דבר שהיה ברור לי מיום שסיימתי את לימודי. בשנת 2001, לאחר שלוש שנים כשכיר ומספר פרויקטים שכבר תכננתי במקביל כעצמאי, פתחתי את המשרד” מתאר פרנס. כיום, המשרד מתמחה בתכנון ועיצוב פנים עם פניה לנישה הפרטית. פורטפוליו המשרד כולל דירות ווילות יוקרה, משרדים ומלונות.
“לכל החלטה יש סיבה”
כשפרנס נשאל על העקרונות שמנחים אותו הוא מספר, “כל קונספט צריך להצדיק את קיומו. לדוגמה, בית שמקרין עושר או בית שמרגישים בו חמימות הן לא מטרות. אדריכל טוב בודק מה הרציונאל להחלטות היצירתיות שלו. אם בבית מנהלים חיים עסקיים ומקיימים פגישות או שבבית גדלים ילדים – אלה נתונים שאיתם אפשר למצוא פתרונות מוצלחים. לכל החלטה אדריכלית יש סיבה”
בעבדותו, פרנס עושה שימוש רב בחומרי גלם טבעיים הקשורים לסביבה הגיאוגרפית ולעולמו של הלקוח. אלה עוברים סדרה של החלטות הנוגעות לתכונות החומר, מידת השימוש, קביעת המיקום, אופן העיבוד ועוד. “השימוש הנכון והחכם בחומרי גלם הוא זה שנותן עומק לבית ותורם לאופי האישי שלו. קמין ישן שעובר שיפוץ או שימוש באבן כאות לזיכרון מסוים, יוצרים שפה שמדברת בשפתו הרגשית של הלקוח” הוא מפרט.
לפני כשנתיים שינה פרנס פאזה בחייו המקצועיים, והעביר את משרדו מהסיטי הסואן של תל אביב אל ביתו. עם המעבר הוא צמצם את צוות העובדים שהעסיק והחליט לברור ביתר קפידה את הפרויקטים שהוא מקבל.
“בינתיים, גיל ה-40 מיטיב עימי” הוא מחייך ומסביר, “המשבר, או ההזדמנות, הביאה אותי לבחון מה אני אוהב לעשות ובאיזה פרויקטים אני מביא את הטוב ביותר שלי. היחס האישי הפך אישי יותר, התהליכים הפכו רגועים והאדריכלות שאני מציע מושפעת מזה לטובה”.
מהי אדריכלות טובה בעיניך?
“בית שעוד חמישים שנה, כשישקלו אם להרוס אותו, יעשו את זה בלב כבד”
בהמשך לזאת, פרנס שוטח במספר מילים את משנתו לגבי האדריכלות בארץ. “דרושה לנו יותר צניעות, גם בבחירת הסגנון אל מול הסביבה וגם אל מול מורשת העבר והאדריכלות שנעשתה פה. מבנים בעלי משמעות גדולה נהרסו כאן בשם הקדמה, ולעיתים מזדמנות מתקבלות החלטות לדורות מתוך שיקול טרנדי כזה או אחר. אדריכלות טובה מצריכה מידות שוות של יצירתיות ואחריות” הוא מסכם.
איזה מבנה היית רוצה לתכנן?
הייתי שמח לתכנן מבנה שיכנס ערכים של שלום וסובלנות במזרח התיכון. מבנה שיביא איתו רוח של פיוס ורוגע.