שרון נוימן
קל להתאהב בבתים עם גרשיים, טוענת שרון נוימן. בית בסגנון “יפני” בעל קול דממה דקה, או בית “יווני” שפורס חיוך ים תיכוני רחב באופן כמעט אוטומטי. אלא שלשיטתה, בתים עם גרשיים תמיד יוותרו זרים בנוף הישראלי. ואת הנוף הזה, שמערב את האקלים הנהדר ובעיקר את החום אנושי, היא מחפשת לבטא בכל פרויקט.
“אדריכלות צריכה לעבור דרך מסננת דקה של זמן, מקום ואורחות חיים” מתארת נוימן, ומוסיפה “הליכה בצלמו של ז’אנר אחד, מתוך החלטה אפריורית, יכולה להוביל לבית זר לסביבה ולדיירים. בית מורכב מהרבה מאוד החלטות שלאף אחת מהן לא צריך להתייחס כמובנת או מוכתבת מאליה”.
שרון נוימן הקימה את משרד האדריכלים שלה בשנת 1997. כיום, היא נודעת בזכות פרויקטים הזוכים לתהודה מקומית ובינלאומית בעיקר בתחום הבנייה הפרטית למגורים.
בבסיס ארגז הכלים שלה עומדת הגישה המודרניסטית לפיה Form Follow Function (הצורה נובעת מהצורך השימושי). אך נוימן אינה מגבילה את עצמה לסגנון זה או אחר, ולמעשה מקדמת טביעת יד ורסטילית ומלאת רגש אנושי.
“האדריכלות שלי מודרנית מטבעה, אך הביטוי והסגנון שלה משתנים בין פרויקט לפרויקט. החופש הזה מאפשר לי לתכנן בתים שיש בהם מקוריות ורעננות. הגישה שלי עושה שימוש ישיר בצורות ובחומרי הגלם” מרחיבה נוימן.
אלמנט נוסף המאפיין את הסטודיו הוא עבודה עם תוכנות תלת מימד משלב התכנון הראשוני. צורת העבודה שמאמצת נוימן קובעת לעיתים את מיקומו של הנפח, העתיד להיות הבית, על המגרש, וגריעה ממנו עד קבלת המבנה המזוקק. החשיבה התלת ממדית ניכרת במבנים הגיאומטריים המרתקים וביכולת להפיק את המרב מהשטח הנתון.
עכשווי לתמיד
אחת הדוגמאות הברורות לסגנונה של נוימן ולאופי עבודתה באו לידי ביטוי בפרויקט ביישוב חרוצים (ראו תמונות בגלריית הדף). הבית זכה להופיע בשערי מגזינים לאדריכלות בעולם. סיפורו של הבית מרתק ומקפל בתוכו את תהליך העבודה עם הלקוחות והבחירות הפונקציונאליות. באמצעות שאילת שאלות מכוונות, החלה נוימן להבין כי הפער בין הדרישה המפורשת לבית טוסקני לרצון הממשי שלהם רחוק. בנוסף, אורחות החיים של הזוג וילדיו דינאמיים והשמירה על הסדר בבית היתה באופן מסורתי קשה עד בלתי אפשרית.
התוצאה הסופית היא בית הממזג באופן הרמוני חללים מודרניים, ריהוט בעל ניחוח ים תיכוני קלאסי ושימוש בחומרי גלם ועיצוב על גבול האורבניזם העדכני. הקוקטייל הזה מוגש במינון נכון של מרכיבים ויוצר סביבה תוססת למגוון פעילויות. בנוסף, הריהוט ואזורי אחסון חכמים שפיתחה נוימן מאפשרים לזוג לשמור בקלות על מראה בית מסודר ומאורגן בכל שעות היום.
זוהי דוגמה לצורניות מודרנית ולשימוש מאוזן בחומרי גלם אקלקטיים, אשר יחד יוצרים אינטימיות, עניין וחום אנושי.
את לימודי האדריכלות החלה בכלל לאחר שכבר עבדה בחברת היי-טק ולאחר שהשלימה תואר ראשון בפיזיקה.
“בגיל 13, כשעמדתי מול National Gallery East Building בוושינגטון, שתכנן של I.M Pei – הבנתי שאני רוצה להיות אדריכלית, אבל חששתי כי לא ידעתי לרשום, וחשבתי שאדריכל חייב יד טובה”. מלבד ההצטיינות בלימודי האדריכלות השלימה נוימן גם תואר שני בעיצוב תעשייתי.
את התסיסה האומנותית שלה היא מזינה על ידי קריאה רבה, צילום, ביקור בגלריות ובמוזיאונים, צפייה בהצגות ובהופעות מחול והתעדכנות שוטפת בנעשה בעולם האדריכלות הבינלאומי.
לצד אילו אדריכלים היית רוצה לעבוד?
“ישנם ארבע בולטים במיוחד: Sanaa, Tadeo Ando, Herzog-De Meuron ו- steven holl. כולם מבריקים, חדשניים ומבינים את המשמעות החברתית והציבורית העמוקה של המקצוע”
מה את יודעת היום, שלא ידעת בתחילת דרכך?
“מעבר להתפתחות המקצועית והמובנת מאליה, אני יודעת הרבה על זוגיות ועל הדינמיקה העדינה שלה. אני יכולה לספר בגאווה שלאחר יותר מ-200 פרויקטים, אין לי לקוחות שהתגרשו תוך כדי התהליך”
איזה מבנה את חולמת לתכנן?
“מוזיאון, ובמיוחד – מוזיאון ללא מפה. מבנה בעל אוריינטציה טבעית וסכמת תנועה ברורה. אני מאד אוהבת אומנות בכלל ומוזיאונים בפרט, ותמיד קיימת בי השאיפה להפוך את המקום המיוחד הזה לנגיש וזורם יותר”