מנהלים ובעלי עסקים מתחומים שונים מחפשים ללא הרף אחר דרכים נוספות, חדשות ומקוריות להעלות את רמת הפרודוקטיביות של החברה, לייעל את פעילותה ולהביא לעלייה ברווחים כתוצאה מכך. מדובר בתחום עשיר ונרחב ביותר המעסיק את עולם הניהול כולו ומהווה את אבן הבניין של התנהלות עסקית קפיטליסטית סטנדרטית, מהסוג בו כולנו נתקלים מדי יום כשאנחנו באים באינטראקציה עם עסק זה או אחר. במסגרת הדרכים בהם ניתן לייעל את עבודתם של עובדי החברה פונים מנהלים רבים כאמור גם לתחומים בלתי צפויים (או לפחות כאלו שנראים בלתי צפויים או רלבנטיים עבורנו…)ומוצאים בהם את התועלת והערך המוסף המאפשר לשנות דברים ולהגדיל את רמת הפרודוקטיביות הכוללת של בית העסק. מה הקשר בין נושא זה לבין הנושא של התאורה למשרד. כיצד ניתן לייעל את פעילות העסק על ידי תכנון ו/או שינוי מערך התאורה במשרד? להלן כמה דרכים פשוטות אך חשובות בהן משפיע מערך התאורה המשרדי ושימוש בגופי תאורה נכונים על תפקודו ויעילותו של העסק באופן מוחשי וישיר –
תאורה נכונה מייצרת סביבת עבודה פרודוקטיבית יותר – סגנון הניהול המודרני המתפשט כיום במהירות בעולם העסקים, ובא לכדי ביטוי למשל במשרדיהן של חברות היי טק למיניהן, הוא סגנון אשר שם קדמת הבמה את התנאים הניתנים לעובדים במקום עבודתם, מתוך הכרה בעובדה כי ככל שהתנאים טובים ותומכים יותר, כך רמת הפרודוקטיביות של העובדים תעלה, כמו גם נאמנותם לחברה ורצונם להישאר בחברה לאורך זמן.
ומה הקשר בין זה לבין מערך גופי התאורה שבמשרד? ובכן, אינספור מחקרים כבר הראו מעבר לכל ספק כי התאורה השוררת בסביבת עבודה מסוימת משפיעה באופן ישיר וניכר על תפקודם של העובדים בסביבה זו, ועל רמת הפרודוקטיביות שלהם. תאורה נכונה מאפשרת לעבוד לאורך שעות ארוכות יותר ללא תופעות לוואי כגון עייפות או כאבי ראש, היא בריאה יותר לעיניים ולגוף כולו והיא תומכת בשמירה על ערנותם וחיוניותם של העובדים לאורך יום העבודה. זאת ניתן להשיג על ידי החלפת גוון התאורה באזורים מסוימים במשרד, שימוש במגוון מנורות שולחן ופתרונות נקודתיים נוספים במקומות בהם ספציפית קיים צורך בתוספת תאורה ובאמצעות מגוון שיטות ודרכים נוספות. בתי עסק רבים אף מקבלים כיום ייעוץ מקצועי בהקשר זה, מטעמם של אנשי מקצוע מעולם התאורה אשר יודעים כיצד לבנות ולצייד את מערך התאורה למשרד כך שיתמוך בסביבת עבודה פרודוקטיבית ורעננה יותר. זה, כמובן, מתרגם לכדי תמיכה משמעותית בפעילותו השוטפת של הארגון, והשפעה פוטנציאלית וממשית על תפקודו של העסק לאורך זמן ועל רמת הרווחיות בה יפעל.
חיסכון מצטבר לאורך זמן בהוצאות על מערך התאורה למשרד – דרך נוספת בה ניתן (ורצוי) להשפיע על פעילות הארגון או החברה דרך מערך התאורה במשרדים היא פשוטה ומתבקשת מאליה – חיסכון בהוצאות על מערך תאורה זה, ובראשן ההוצאה על תצרוכת החשמל. בתי עסק מסוגים שונים – הן מפעלים אשר עושים שימוש במיכון כבד אשר צורך כמויות עצומות של אנרגיה והן משרד גדול אשר מפעיל מערך מחשבים עם שרתים שונים לתמיכה וגיבוי וכו’, כמו גם מרבית בתי העסק האחרים שניתן להעלות על הדעת – צורכים כמויות גדולות של חשמל לצורך הפעילות השוטפת של העסק. גם מערך התאורה מהווה מרכיב אשר אחראי לתצרוכת אנרגטית בלתי מבוטלת על בסיס שוטף, ולכן גם להוצאה כספית שנתית בלתי מבוטלת כלל וכלל. משמעות הדבר היא כי ייעול של מערך התאורה של בית העסק יכול בהחלט להביא לחיסכון של הרבה מאוד כסף מדי חודש, וסכומים עצומים של ממש לאורך השנים. זאת ניתן להשיג כיום במגוון דרכים, החל מבחירת גופי תאורה מתאימים עבור חלקים שונים בסביבת העבודה ועד למעבר גורף לטכנולוגיות תאורה חסכוניות יותר בתצרוכת החשמל, דוגמת תאורת לד. ככל שהמשרד/ארגון גדולים יותר ופעילותם נרחבת יותר, כך החיסכון הפוטנציאלי המתקבל כתוצאה מייעול אפשרי במערך התאורה הוא גדול יותר.
רושם על לקוחות וגורמים חיצוניים שונים – דרך נוספת בה משפיע מערך התאורה של בית העסק על פעילותו השוטפת היא באמצעות הרושם שמייצר מערך תאורה זה במשרדיו של אותו בית עסק, רושם אשר מועבר באופן ישיר ומובהק לגורמים חיצוניים שונים המבקרים בבית העסק. אלו יכולים להיות לקוחות קיימים או פוטנציאליים, נציגיהם של בתי עסק אחרים הנמצאים בשיתוף פעולה עם בית העסק המדובר או כל גורם אחר המבקר בבית העסק.
על פניו, נקודה זו עלולה להיראות זניחה עבור רבים, אך בפועל מדובר בנקודה מהותית ביותר מבחינה שיווקית ומבחינת הנראות של בית העסק כלפי חוץ – המסר והרושם שמשדרת חברה מסוימת לעולם הם מרכזיים ומשמעותיים בהתנהלותה במרחב העסקי ובהשפעה שתהיה לה על גורמים שונים.
ניקח כדוגמה מקרה בו נציגיו של ארגון אחר הנמצאים במשא ומתן עם החברה שלנו מגיעים למשרדינו על מנת לקיים פגישת עסקית – התאורה שתשרור במשרד במהלך פגישה זו תשפיע באופן ישיר על האווירה הכללית שתהיה בפגישה, וכך גם על הכיוונים השונים שהיא יכולה לקחת. באמצעות בחירת תאורה נכונה ניתן לגרום לאווירה נעימה ונינוחה, אווירה מלחיצה ודוחקת, אווירה עניינית ו”קרה” יחסית וכו’. בעוד זו דוגמה אחת בלבד, קיימים אינספור מצבים דומים נוספים במסגרת פעילותו היומיומית השוטפת של בית עסק מסוים בהם מבקרים בבית העסק גורמים חיצוניים, אשר הרושם וההרגשה הכללית שיקבלו עשויים להשפיע על ביקורם ועל העסק עצמו…
לסיכום, בחירת גופי תאורה ובניית מערך תאורה איכותי לבית העסק היא חשובה ומרכזית מאין כמוה, גם ובמיוחד לפעילותו ותפקודו השוטף של העסק. מומלץ להשקיע בתחום זה על מנת ליצור סביבת עבודה אופטימאלית ופרודוקטיבית.