קרני תכלת מזוהה לאורך 30 שנות פעילותה כבית למותגי התאורה הטובים בעולם ולמקום שמאכלס עיצובים שהפכו ברבות השנים לאייקונים. אבל בשנים האחרונות עולם התאורה השתנה ואיתו גם התפיסה הכוללת של קרני תכלת.
“עולם התאורה השתנה בשנים האחרונות” אומר ניסים בן שהם, מנכ”ל קרני תכלת, בפתח הריאיון איתו ועם ורד קוריסקי, סמנכ”ל שיווק ומכירות בחברה. “והשינוי הזה מתחיל בהבנה שלנו כחברה את התפקיד שלנו מול הלקוח. בקרני תכלת עברנו מחשיבה של גופי תאורה לפרקטיקה של מערכות תאורה, על כל האינטגרציות ומערכות היחסים שנגזרות מזה”.
השינוי לדברי ניסים וורד הוא יסודי, וכולל מתודולוגיה ושיטת עבודה שעוברת מאספקת גופים לניהול תהליכים עם כל הגורמים בפרויקט, מהיזם והאדריכל ועד למתקין בשטח.
“היום, חברות תאורה שחושבות שתפקידן הוא לספק את גופי התאורה שהלקוח הזמין ובכך סיימו את הפרויקט, לא מבינות את העולם החדש” מסבירה ורד.
בית למותגי על, אבל לא רק
“לקוחות עסקיים ופרטיים כאחד תמיד ידעו שאנחנו קודם נסתכל על התוכנית האדריכלית ונציע את הפתרון המקצועי ביותר, לפני שנסתכל על כתב הכמויות” אומרת ורד ומוסיפה “אבל בשנים האחרונות משהו השתנה, והשכלנו לזהות אותו מוקדם ולתת לו מענה”
השינוי שהשניים מדברים עליו קיים בשלושה מישורים: היצע המוצרים הרחב שכל פרויקט מחייב, היכולת להיות שותף בעל אמירה מקצועית ועיצובית ורמת השירות והאחריות ארוכת הטווח. תסמונת “היום שאחרי” שהישראלים מעדיפים להתעלם ממנה.
השניים זיהו את הצורך לספק חבילת פתרונות שלמה, מהדקורטיבי והמעוצב ועד לטכני ולתפעולי, ובתוך זה מהיוקרתי ועד לכלכלי. לכך נוספו יכולות ניהול וליווי משוכללות. “ביצענו שינוי חוצה ארגון כדי להיות עם האצבע על הדופק של הפרויקט. היום אנחנו יודעים להגיב לכל סיטואציה בזמן אמת ומכניסים את כל היכולות המקצועיות והשרותיות שלנו לפעולה כשצריך” מרחיב ניסים.
גם מיקוד בתחומי ההתמחות אפשרו לחברה ליצור הצעת ערך בולטת בשוק. “הבנו שקרני תכלת צריכה להיות הרבה יותר חדה בעולמות התוכן שהיא עוסקת בהם ולנצח במקומות שבהם באמת התשוקה שלנו נמצאת, עם כל הכלים שיש לנו” קובעת ורד ומוסיפה שהמיקוד ברשתות אופנה, מלונות, אולמות תצוגה ומשרדים לצד וילות ומגורי יוקרה פרטיים מאפשר להם לספק תמהיל פתרונות מגובש וורסטילי ומדויק מבחינה עיצובית, ותקציבית.
המיקוד לדברי שניהם מוביל לכך שהם יעדיפו לוותר על פרויקטים שלא נכונים לחברה מבחינת המיקוד המקצועי או רמת השירות אליהם הם מכוונים, דוגמת פרויקטים מוניציפליים.
“במקומות שאנחנו יודעים שלא נוכל לתת ייעוץ אובייקטיבי ולתת שירות ביום שלמחרת ובשנים שיבואו, לא נהיה” אומר ניסים, וורד משלימה “זה כמו זוגיות לכל דבר. בתקופת המשא ומתן הכל ורוד, אבל יום אחרי שהפרויקט עומד מתחילים החיים האמתיים, ושם הרבה הזוגיות בין היזם לשותף שלו נבחנת. בפרויקטים שנרגיש שהאמירה המקצועית שלנו משפיעה ושהזוגיות שלנו עם הלקוח חזקה, נעשה הכל כדי שהפרויקט יהיה בסוף שלנו. מי שמעריך את הגישה הזאת, ימצא פה היום שותף וחבר לדרך מאין כמותו”.
יציבות בשוק סוער
אתגר אחד הוא ללקט את המותגים החשובים בעולם התאורה בבית אחד, ואתגר אחר הוא לשמר אותם לאורך שנים. נדמה שבכך קרני תכלת מצטיינת ומצליחה ליצור תמהיל מפתה של מותגי על מבתי העיצוב המובילים לצד מותגים צעירים ומסקרנים וסדרות בית במחירים תחרותיים. לכך מתווספת יכול הייצור של גופי תאורה לפי מפרטים אדריכליים.
“לשמר מותגים וליצור שותפות עמוקה זאת עבודה במשרדה מלאה” מתאר ניסים. “זאת היכולת לדעת שיש לך גב מסחרי והשפעה קראטיבית על העיצוב, כך שהוא יתאים לטעמים והעדפות של הלקוחות שלנו והקהל בארץ. במובן הזה, יש לנו כוח לא מבוטל בבתי העיצוב”.
איך באמת אתם רואים את השינוי בשוק הישראלי?
“אין ספק שהמודעות העיצובית והרגישות לאיכות זינקה פלאים בשנים האחרונות” מתארת ורד. “הצמיחה בבנייה פרטית, אם בווילות או דירות מעוצבות, הביאה גם הבנה שתאורה היא חלק בלתי נפרד מהשפה העיצובית. עכשיו, מגיע השאלה האם אני מכניס אליי הביתה מותג מקורי או חיקוי. וזאת לתפיסתי תחושה פנימית שקניתי את המותג שיוצר מחומרי הגלם הטובים ביותר וזה שנותן כבוד לאמירה של המעצב” היא מספרת, ומוסיפה “אנחנו יודעים שלא תמיד זה קורה, אבל מי שבא אלינו לאולם התצוגה מבין מיד את הערך שהוא מקבל”.
לעניין מצטרף ניסים ומוסיף “מותגים אירופאיים עושים מאמצים רבים להפוך את המחיר לנגיש ולידידותי יותר. הם עושים שימוש בחומרי גלם אלטרנטיביים וטכניקות ייצור חדשניות, ואנחנו בהתאמה גם יכולים להיות נגישים יותר בסל המוצרים שלנו”.
איך אתם רואים את שוק התאורה מתפתח בשנים הבאות?
“תאורה הפכה להיות חומר גלם עבור אדריכלים ומעצבים ופקטור משמעותי גם בעיצוב הביתי. אנחנו רואים יזמים ולקוחות פרטיים שמגיעים לאולם פה עם דעה וטעם אישי ברורים וזה מוכיח לנו את רמת המעורבות והחשיבות שהם מייחסים לנושא.
ברמת החדשנות, אנחנו מזהים את המעבר בסביבות עבודה חדשניות לתאורה דינאמית, שמזהה את התנאים האופטימליים לעבודה אפקטיבית. כל נושא ה-HCL (“Human Centric Light”) נחקר ומיושם ואנחנו צופים כניסה של טכנולוגיות חדשות ברמת הגופים עצמם וברמת ניהול התאורה החכמה.
טובים השניים
ניסים וורד עובדים ביחד למעלה מ-15 שנים, והם הכוח המניע והרוח במפרשיה של קרני תכלת. ניסים התחיל את דרכו בתחום התאורה עוד בחופשת השחרור שלו ומאז מילא שורה של תפקידים בכירים בחברות בתחום, עד שחבר אל קבוצת ניסקו, הבעלים של קרני תכלת, ומונה לתפקיד בכיר בחברה, ולבסוף גם למנהלה. ורד הגיעה אל קרני תכלת לפני כ-15 שנה, לאחר שהיתה הבעלים של חברת הפקות. “כל בוקר אני עוזבת בית אחד ומגיעה לבית השני שלי. וגם אחרי 15 שנה, אני מחכה שיגמר הסוף שבוע כי תמיד יש משהו מרתק ומאתגר שמחכה לי” היא מסכמת.
“זה שילוב של תחום מדהים שבורכנו לעבוד בו, לקוחות נפלאים שכיף להפיק בשבילם את המקסימום וזאת השותפות של שנינו בניהול כל הקסם הזה שנקרא קרני תכלת” מסכם ניסים.